Split payment

Split payment

Split payment to pojęcie, które dla laika może być zupełnie obce. Warto jest jednak podkreślić, że jeśli chodzi o kwestie związane z szeroko rozumianym zarządzaniem przedsiębiorstwami, split payment będzie odgrywało w tym przypadku rolę niebagatelną.
Z dniem 1 lipca 2018 weszło rozporządzenie, które nakłada na firmy i przedsiębiorstwa wdrożenie systemu podzielonych płatności, czyli właśnie wspomnianego wcześniej split payment. Czym jednak dokładnie jest split payment? Na czym polega?

Czym dokładnie jest split payment?

Zanim przejdziemy do omówienia kwestii związanych z samym w sobie funkcjonowaniem split payment, bardzo ważne jest to, czym dokładnie rzecz ta jest. Najprościej rzecz ujmując, split payment to metoda podzielonej płatności (ang. split – dzielić, payment – płatność). Według ministerstwa Finansów, które system podzielonej płatności wprowadziło, jego głównym zadaniem jest zapobieganie oszustwom podatkowym, a tym samym – przysłowiowe załatanie „dziury finansowej w podatku VAT”.
Co więcej, podzielona płatność ma stanowić zabezpieczenie dla przedsiębiorców przed nieuczciwymi kontrahentami. Jak jednak dokładnie działa split payment? Jeśli chcielibyśmy wyjaśnić laikowi, na czym dokładnie polega split payment, wystarczyłoby powiedzieć, ze jest to system, który rozdziela płatność za usługi na dwie kwoty: podatek vat oraz kwotę netto za konkretną usługę.
Co więcej, przedsiębiorca nie musi się martwić o to, aby samodzielnie rozdzielać każdą jedną płatność, która do niego spływa. Ich podziału, w założeniu, ma dokonywać bank. Gdzie zatem dokładnie wpływają pieniądze w momencie, kiedy transakcja jest podzielona? Te, które są kwotą za opłacenie usługi – idą prosto na konto firmowe przedsiębiorcy. Kwota, która obejmuje podatek VAT, spływa na specjalne konto przedsiębiorcy, które jest objęte ścisłym nadzorem fiskusa. Od 1 lipca, obowiązek posiadania takiego konta ma każdy podatnik VAT – niezależnie od tego, czy prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, czy dużą firmę. Co jest jednak sporym udogodnieniem dla osób, które zwyczajnie boją się takich zmian, konto takie zostanie założone automatycznie, bez konieczności składania wniosków.
 

 

Enova365 i split payment

Przedsiębiorcy, którzy korzystają z systemu ENOVA365, mają ułatwione zadanie, jeśli chodzi o split payment. ENOVA 365 została bowiem tak skonstruowana, że cały system aktualizuje się sam, stosownie do odpowiednich wymagań. Warto nadmienić, że posiada on też konkretne aplikacje, które pozwalają w pewien sposób nadzorować split payment. Dzięki nim, przedsiębiorca doskonale wie, co się dzieje z jego pieniędzmi, a w razie konieczności – nie ma najmniejszych problemów jeśli chodzi o kontrole podatkowe.
Tym samym, ci przedsiębiorcy, którzy regularnie korzystają z systemu ENOVA365, nie muszą się martwić tym, że ich przedsiębiorstwo nie zostanie dostosowane do obecnych standardów i wymagań związanych ze split payment. Wszystkie zmiany, które są z tym związane, użytkownicy oprogramowania ENOVA365 otrzymają wraz z pakietem aktualizacji. To duża wygoda, jeśli zależy nam na sprawnym zarządzaniu finansami naszej firmy, jednocześnie pozostając w zgodzie z wymaganiami ze strony Ministerstwa Finansów.
Zobacz inne

Aktualności